تبلیغات
آشتی ها - متعه یا ازدواج موقت (انتخاب همسر)

آشتی ها

آموزش رایگان گیتار

جستجو در آشتی ها





متعه _ انتخاب همسر

برای دانشجویان و دیگر افرادی که امکان ازدواج دائم را ندارند راه دیگری هم وجود دارد و آن ازدواج موقّت است که متعه نامیده میشود. ازدواج دائم و متعه در این جهت مشترکند که هر دو ازدواج هستند و زن و مرد حق تمتّع از یکدیگر را دارند. هر دو احتیاج به اجرای صیغه ی مخصوص و رضایت زن و مرد را دارند. اما از جهاتی هم با هم فرق دارند.

در متعه تعیین مدت، کم یا زیاد، لازم است بر خلاف ازدواج دائم که مادام العمر است. ازدواج دائم همیشگی است و جدائی آن ها نیاز به طلاق دارد ولی متعه، موقت است و بعد از پایان مدت از یکدیگر جدا میشوند و نیازی به اجرای صیغه ی طلاق ندارند. در ازدواج دائم نفقه و کلیه ی مخارج بر عهده مرد است لیکن در ازدواج موقت نفقه ی زن بر عهده ی مرد نیست مگر اینکه شرط کرده باشند. در ازدواج دائم زن و مرد از همدیگر ارث میبرند اما در متعه ارث نمیبرند مگر اینکه شرط کرده باشند. در عقد دائم در صورتی مرد میتواند از بچه دار شدن جلوگیری کند که زن راضی باشد بر خلاف متعه که رضایت زن شرط نیست. ولی اگر صاحب فرزندی شدند به هر دوی آن ها تعلق دارد.

بهر حال متعه یک ازدواج رسمی است و کسانی که نیاز جنسی دارند و از لحاظ امکانات اقتصادی یا هر جهت دیگر امکان ازدواج دائم و تشکیل خانواده را ندارند میتوانند از این راه استفاده نمایند. دانشجویان و دانش آموزان، افراد بی بضاعت، مردانی که در سفر هستند و دسترسی به همسر دائم خود ندارند، افرادی که قدرت ازدواج دائم و تشکیل خانواده را ندارند و از جهت دیگر تحت فشار غریزه ی جنسی هستند میتوانند بطور موقت با زنی ازدواج موقت نمایند. مرد از این طریق میتواند خودش را از ارتکاب گناه و عوارض سوء سرکوب کردن غریزه جنسی نجات دهد. و هم چنین زنانی که امکان ازدواج دائم را ندارند به وسیله ی متعه شدن میتوانند به نیاز طبیعی و غریزه ی خود پاسخ مثبت دهند و در صورت فقر مالی میتوانند از مهریه ی دریافت شده استفاده نمایند، و چنین مردان و زنانی در جامعه کم نیستند. متعه برای این ها بهترین راه حل است. زیرا با اینکه غریزه ی جنسی آن ها ارضاء میشود مشکلات ازدواج دائم را ندارد. و بهمین جهت برای اکثر افراد امکان انجام چنین عملی وجود دارد. لذا در احادیث نسبت به متعه تأکید و سفارش شده است. لیکن ناگفته نماند که تشریع متعه برای عیاشی و هوسرانی نیست، بلکه برای رفاه افرادی تشریع شده که امکان ازدواج دائم را ندارند. و بهمین جهت وقتی از حضرت ابوالحسن علیه السلام درباره ی متعه سؤال شد در پاسخ فرمود: متعه حلال و مباح است برای کسی که به وسیله ی ازدواج دائم بی نیاز نشده است. پس بوسیله ی متعه خودش را از گناه نجات میدهد. اما کسی که بوسیله ی ازدواج دائم بی نیاز شده در صورتی متعه برایش مباح است که از همسرش دور باشد.

شخص دیگری از حضرت ابوالحسن علیه السلام درباره ی متعه سؤال کرد. حضرت فرمود: تو چکار داری با متعه؟ تو از آن بی نیاز هستی. راوی گفت: میخواهم با مسأله متعه آشنا شوم. حضرت فرمود: متعه در کتاب حضرت علی به ثبت رسیده است.

بهر حال اگر متعه بطور صحیح رسمیت میافت بسیاری از مسائل جوانان و سایر افراد مجرد، بلکه مسأله ی کثرت زن های عفیف و پاکدامن که امکان ازدواج دائم را ندارند حل میشد.

مسائل متعه و کیفیت اجرای صیغه را میتوانید در رساله ی عملیه بخوانید.




طبقه بندی: انتخاب همسر،
برچسب ها: متن متعه از کتاب انتخاب همسر، کتاب انتخاب همسر از استاد ابراهیم امینی، مطلب راجع به انتخاب همسر، ازدواج و انتخاب همسر، کتاب از استاد ابراهیم امینی، ازدواج موقت، معنی متعه،

تاریخ : شنبه 22 شهریور 1393 | 05:19 ق.ظ | نویسنده : نادر محمدی | نظرات
***** به امید دیدار Ashtiha *****